Jak postępować gdy silnik samochodu zaleje Ci woda?

Jest kilka możliwości, w jaki sposób woda może dostać się do silnika. Problem występuje w pojazdach różnych marek i modeli. Istnieje ryzyko napełnienia jednostki napędowej samochodu o dowolnym przebiegu. Wystarczy źle przejechać przez kałużę,  czy też dostanie się bród lub odwiedzić stację benzynową z paliwem niskiej jakości.

Jeżeli do silnika dostanie się woda, należy  jak najszybciej to zdiagnozować. Istotne jest nie tylko ustalenie faktu zalania silnika, ale także znalezienie dróg wnikania wilgoci. Jeśli źródło problemu nie zostanie wyeliminowane, silnik zostanie poważnie uszkodzony.

Dlaczego do silnika dostaje się woda?

Silniki samochodowe są chronione przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć. Ze względu na występowanie awarii silnika spalinowego lub naruszenie zasad obsługi maszyny, ciecz znajduje sposoby przedostania się do silnika.

Najczęstsze przyczyny to:

  • przejeżdżanie przez kałuże z dużą prędkością;
  • obecność pęknięć w bloku cylindrów lub głowicy cylindrów;
  • naruszenie szczelności rur filtra powietrza;
  • zniszczenie gumowych uszczelek;
  • nieprawidłowe dokręcenie śrub, powodujące powstawanie szczelin.

W konstrukcji silnika spalinowego przewody oleju i wody są rozdzielone. Pękanie prowadzi do mieszania płynów.

Środek przeciw zamarzaniu dostaje się do układu smarowania, tworząc emulsję. Dostanie się cieczy do silnika jest również możliwe z przyczyn niezależnych od właściciela maszyny.  Kierowca nie zawsze zna jakość paliwa, które wlewa do baku. Zawartość wilgoci w paliwie jest trudna do kontrolowania. Płyn może również dostać się do silnika podczas wizyty w myjni samochodowej.

Niezwykle rzadkim powodem wnikania wilgoci jest przywieranie masy śniegu i lodu do komory silnika. Typowe dla regionów o zimnym klimacie. Gdy lód się rozmrozi, do silnika spływa woda.

Jak ustalić, czy w silniku jest woda?

Wnikanie wilgoci do jednostki napędowej nie pozostaje niezauważone dla silnika. Istnieje szereg znaków, dzięki którym można dowiedzieć się, co zalał samochód:

  • wzrósł poziom oleju w skrzyni korbowej;
  • był dymiący wydech;
  • na bagnecie znajduje się emulsja;
  • ciecz jest obecna w obudowie filtra powietrza;
  • smar nabrał czerwonawego koloru, co wskazuje na korozję metalu;
  • układ zapłonowy nie działa;

Na korku wlewu oleju znajduje się kondensacja lub jasnobrązowa emulsja. Napełnianie silnika prowadzi do spadku jego mocy. Zwiększa się zużycie paliwa. Silnik emituje obce dźwięki.  Jeżeli w silniku spalinowym jest dużo płynu, uruchomienie silnika staje się trudne lub niemożliwe. Jeśli jednostka jest zalana z zewnątrz, jej zewnętrzna inspekcja pomoże to zidentyfikować. Obserwowane będą przerwy w działaniu układu zapłonowego.  Silnik zacznie się pocić, a prędkość wału korbowego będzie pływać. Wilgoć powoduje problemy z zapłonem.

Jakie jest niebezpieczeństwo wnikania wilgoci?

Zagrożenia spowodowane dostaniem się płynu do silnika zależą od drogi jego penetracji. Zmieszanie wilgoci z olejem silnikowym powoduje jego emulgację. Smar traci swoje pierwotne właściwości. Jeśli woda dostanie się do oleju, silnik spalinowy ulega uszkodzeniu:

  • ślady zatarcia na powierzchni cylindrów;
  • zniszczenie uszczelek trzonków zaworów;
  • zużycie wału korbowego, tulei;
  • występowanie pierścieni tłokowych;
  • pojawienie się luzu;
  • powstawanie ognisk korozji.

Wyciek cieczy do komór spalania jest bardzo niebezpieczny. Uszkodzony mechanicznie blok cylindrów, grupa tłoków i inne elementy silnika spalinowego. Szczególnie niebezpieczne jest dostanie się cieczy do komory roboczej instalacji diesla. Zwiększony stopień sprężania takiego silnika prowadzi do znacznych uszkodzeń. Jednostka otrzymuje uszkodzenia mechaniczne, których nie da się wyeliminować nawet przy większych naprawach.

Co zrobić, gdy do silnika dostanie się woda?

Dalsza żywotność silnika zależy od poprawności działań po dostaniu się wilgoci do silnika. Najlepszą opcją w takiej sytuacji jest skontaktowanie się z serwisem samochodowym. Diagnostyka na stacji obsługi może potwierdzić lub zaprzeczyć podejrzeniu przedostania się wody do silnika. Jazda na własną rękę z zalanym silnikiem jest zabroniona, dlatego lepiej wezwać lawetę lub odholować samochód. Podczas przekształcania smaru w emulsję należy najpierw znaleźć przyczynę wnikania wilgoci.  Wymaga to pełnej kontroli silnika i powiązanych systemów. Zaleca się wykonanie tego w serwisie samochodowym.  Diagnostyka pokaże zużyte części, które należy wymienić w celu zachowania zasobów silnika spalinowego. W silnikach benzynowych możliwe jest usunięcie wody z silnika. Aby to zrobić, odkręć świece zapłonowe i obróć wał korbowy. Zapłon wyschnie po kilku dniach. Niepożądane jest uruchomienie go przed wizytą w serwisie.

Rozruch po usunięciu wilgoci

Zaleca się uruchomienie silnika po wizycie w serwisie samochodowym i zdiagnozowaniu zapłonu. Pozwoli to uniknąć poważnych uszkodzeń. W przeciwnym razie próba uruchomienia silnika samochodu zakończy się wygiętymi korbowodami i zniszczonymi tłokami. Płyn w komorze spalania spowoduje pęknięcie lub odkształcenie bloku cylindrów. Silnik można uruchomić, jeśli płyn dostanie się na niego z zewnątrz, ale nie wejdzie do środka. Najpierw wytrzyj wszystkie dostępne przewody suchą szmatką. Wilgoć niszczy układy wtrysku paliwa i zapłonu.  Po wytarciu zapłonu musi wyschnąć przez kilka dni. Zaleca się stosowanie oleju do płukania przed ostateczną wymianą oleju.

Czy będą jakieś konsekwencje zalania silnika?

Skutki przedostawania się wody do silnika zależą od wielu czynników. Decydującym czynnikiem jest to, który z systemów przeniknął wilgoć. Jeśli jednostka napędowa została wylana tylko z zewnątrz, to po wyschnięciu zwykle działa bez przerwy. Pojawiają się drobne problemy z zapłonem, czujnikami, wtryskiem i ECU. Znacznie gorzej jest, jeśli jednostka napędowa zassała płyn do komory spalania, na przykład przez filtr powietrza. Płyn nie jest sprężany podczas ruchu tłoka. Z tego powodu odkształceniom i innym uszkodzeniom mechanicznym ulegają elementy silnika spalinowego. Jednocześnie zniszczenie silnika Diesla jest znacznie bardziej śmiertelne niż silnika benzynowego. Wynik dostania się wody do oleju zależy od jej ilości i szybkości wykrywania wilgoci. Eksploatacja silnika spalinowego z emulsją zamiast smarowania znacznie zmniejsza zasoby silnika z każdym przejechanym kilometrem. Jeśli świeży olej nie zostanie dodany na czas, silnik będzie wymagał gruntownego remontu. Pozbywanie się nadmiaru wilgoci pozwala na dobre rozgrzanie silnika. Zaleca się również skrócenie okresów wymiany oleju, aby zapobiec nadmiernemu zużyciu części silnika spalinowego.