Wycieki oleju szkodzą silnikowi.

W silnikach samochodowych olej silnikowy służy do smarowania wewnętrznych ruchomych części – wału korbowego, łożysk korbowodu, tłoków i mechanizmu rozrządu zaworowego. Ten olej jest zabezpieczony przed wyciekiem z głównych części silnika za pomocą zestawu pokryw, uszczelek i uszczelek olejowych.

Jaki jest powód takich awarii?

Z biegiem czasu uszczelki i uszczelnienia silnika stają się twarde i łatwo pękają pod wpływem ciepła. W takim przypadku olej może wyciekać i zanieczyszczać otaczające powierzchnie lub układ wydechowy. Tam płonie, tworząc dym wydobywający się spod maski.

Tego typu wycieki oleju można rozpoznać po zapachu z klimatyzatora lub nagrzewnicy wewnętrznej. Jeśli uszczelka na filtrze oleju lub mocowaniu czujnika ciśnienia przestanie działać, olej pod ciśnieniem w silniku może wyciekać podczas pracy. Takie wycieki mogą w krótkim czasie pozostawić silnik bez oleju.
W większości przypadków konieczne będzie podniesienie samochodu i umieszczenie go na stojakach, aby uzyskać dostęp do podwozia samochodu. Podczas pracy używaj latarki, okularów i rękawic.

1. Wyciek spod korka wlewu.

Szyjka wlewu oleju służy do dolewania oleju do silnika i znajduje się na pokrywie głowicy cylindrów. Jeśli pokrywa jest luźna, uszczelka pod nią stała się bezużyteczna lub została nieprawidłowo zamontowana po kolejnym dodaniu oleju, to wszystko to może spowodować wyciek. Sprawdź obszar wokół nasadki pod kątem wycieków i, znajdując przyczynę, wymień lub zamocuj nasadkę na swoim miejscu.

2. Wyciek z filtra oleju.

Filtr oleju przeznaczony jest do usuwania nagarów i innych zanieczyszczeń powstających podczas spalania paliwa. Ten filtr działa pod ciśnieniem generowanym przez pompę olejową i może przeciekać, jeśli jest luźny. Przyczyną może być również to, że po kolejnej wymianie filtra nie została wymieniona uszczelka, która już nie pasuje.

Za pomocą latarki sprawdź filtr, wymień uszczelkę lub dokręć filtr, a następnie ponownie sprawdź szczelność. Następnie dokładnie wytrzyj wszystko dookoła i powtórz kontrolę po chwili.

3. Wyciek spod korka spustowego skrzyni korbowej silnika.

Otwór spustowy służy do spuszczania oleju z silnika. Jest to korek gwintowany z uszczelką, która uszczelnia połączenie między samą zaślepką a otworem w skrzyni korbowej. Jeśli korek jest poluzowany, uszczelka jest zużyta, może wystąpić wyciek oleju.

Upewnij się, że wtyczka przecieka, a następnie sprawdź, czy jest szczelna. Jeśli wtyczka jest luźna, a połączenie gwintowane nie jest dokręcone, co oznacza, że gwint na nim jest zerwany – konieczna jest wymiana korka lub naprawa miski silnika. Często zdarza się, że korek jest dokręcony, ale olej nadal wypływa – jest to spowodowane zużytą uszczelką. Aby go wymienić, musisz spuścić olej z miski olejowej.

4. Wyciek z czujnika ciśnienia oleju.

Czujnik ciśnienia oleju służy do wymiany informacji z elektroniczną jednostką sterującą układów silnika i skrzyni biegów, ze wskaźnikiem ciśnienia i lampką ostrzegawczą na desce rozdzielczej. Ten czujnik działa pod tym samym ciśnieniem co filtr oleju i może przeciekać w przypadku nieprawidłowego działania. Znajduje się pod filtrem oleju i ma od jednego do dwóch połączeń kablowych.

5. Wyciek spod pokrywy zaworów.

Pokrywa zaworów zakrywa mechanizm zaworowy i zapobiega rozpryskiwaniu się oleju. Jest instalowany na głowicy cylindrów z uszczelką między nimi. Ze względu na ciepło z silnika iz czasem uszczelka ta może stać się krucha i pękać, umożliwiając wypływ oleju. W niektórych przypadkach mocowanie pokrywy może się poluzować podczas pracy, co również spowoduje wspomniany wcześniej wyciek oleju.

Czasami nieszczelność naprawia się przez dokręcenie mocowania. Jeśli to nie pomoże, wymień uszczelkę na nową. Pęknięcie tej uszczelki jest częstym problemem, ponieważ głowica bloku jest najwyższą częścią silnika, która otrzymuje najwięcej ciepła.

6. Nieszczelny przedni główny uszczelniacz olejowy wału korbowego silnika.

Taka uszczelka olejowa jest stosowana z przodu silnika, która hermetycznie uszczelnia wystający na zewnątrz koniec wału korbowego połączony z przednim tłumikiem drgań skrętnych. Jest montowany na polerowanej części wału i zapobiega wyciekaniu oleju. Gdy uszczelka olejowa ulegnie awarii, olej zaczyna pryskać na przód silnika i jego miskę. Użyj latarki, aby upewnić się, że stamtąd płynie. Jeśli tak, wymień uszczelkę olejową.

7. Nieszczelna osłona łańcucha rozrządu.

Ta pokrywa jest instalowana w silnikach z napędem łańcucha rozrządu. Pokrywa jest uszczelniona przed wyciekiem oleju z bloku silnika za pomocą uszczelki. Jeśli uszczelka straci swoje właściwości z powodu ciepła lub starzenia, może nastąpić wyciek oleju.

Ten rodzaj nieszczelności może być trudny do określenia ze względu na bliskie położenie pokrywy do przedniego uszczelnienia olejowego wału korbowego. Podczas wymiany uszczelki na osłonie łańcucha zaleca się wymianę uszczelki olejowej wału korbowego.

8. Wyciek tylnego uszczelnienia olejowego łożyska wału korbowego

Tylna uszczelka olejowa pełni tę samą funkcję, co przednia uszczelka olejowa, ale znajduje się z tyłu silnika. Kiedy zaczyna przeciekać, olej silnikowy przesącza się do dzwonowej obudowy skrzyni biegów i miski olejowej. Wymiana tego uszczelnienia olejowego jest bardziej pracochłonna, ponieważ będzie wymagała wstępnego demontażu skrzyni biegów.

9. Nieszczelny adapter chłodnicy oleju.

Niektóre silniki są wyposażone w chłodnicę oleju z adapterem adaptera z wbudowanym termostatem. Jeśli uszczelka olejowa stanie się bezużyteczna, przestanie zawierać przecieki między blokiem a O-ringiem. Przyczyną usterki jest ciepło i wibracje podczas pracy silnika. Użyj latarki, aby sprawdzić źródło wycieku i upewnij się, że nie jest to filtr oleju, ale przejściówka.

10. Wyciek czujnika poziomu oleju.

Niektóre pojazdy mają czujnik poziomu oleju. Służy do komunikacji z elektroniczną jednostką sterującą pojazdu i włączania lampki ostrzegawczej poziomu oleju na desce rozdzielczej. Ta kontrolka wskazuje kierowcy, że poziom oleju silnikowego jest niski. Czujnik poziomu oleju ma połączenie dwu-przewodowe, znajduje się z boku miski olejowej i jest zanurzony w oleju silnikowym. Nasadka miski olejowej jest uszczelniona pierścieniem O-ring, który może z czasem twardnieć i umożliwić wyciek oleju. W takim przypadku spuść olej i wymień uszczelkę.

11. Wyciek ze skrzyni korbowej.

Skrzynia korbowa znajduje się pod silnikiem i jest do niego przymocowana dużą liczbą śrub. Mocowanie jest uszczelnione uszczelką. Zadaniem skrzyni korbowej jest zebranie oleju w jednym miejscu, aby pompa olejowa mogła go wpompować z powrotem do układu obiegowego smarowania silnika. Jeśli sama skrzynia korbowa lub uszczelka zamontowana między nią a silnikiem ulegnie uszkodzeniu, olej wycieknie. W każdym przypadku należy usunąć paletę i wymienić uszczelkę. W zależności od konstrukcji pojazdu ta praca może być trudna lub dość łatwa.

12. Wyciek w kolektorze dolotowym

W większości silników V6, V8 i V10-cylindrowych kolektor dolotowy łączy cylindry i jednocześnie chroni blok cylindrów w górnej części silnika przed wyciekami. Z biegiem czasu uszczelki olejowe i uszczelki starzeją się i niszczą, powodując wycieki oleju. Niestety tego typu usterka nie jest łatwa do naprawienia – będziesz musiał zdemontować kolektor i wymienić uszczelki.

13. Wyciek oleju spod głowicy cylindrów.

Silniki z górnym wałkiem rozrządu mają kanały doprowadzające olej pod ciśnieniem do smarowania wałka rozrządu i popychaczy zaworów. Uszczelka głowicy odpowiada za uszczelnienie oleju silnikowego krążącego między blokiem cylindrów a jego głowicą. Ten rodzaj nieszczelności jest trudny do zidentyfikowania ze względu na elementy silnika, które utrudniają rozwiązywanie problemów. Są to głównie kolektory wydechowe i dolotowe. Wyeliminowanie takiego problemu jest również dość trudne – do naprawy należy zdjąć głowicę bloku i wymienić uszczelkę.

14. Wyciek z rozdzielacza zapłonu.

W silnikach z rozdzielaczem zapłonu stosuje się oring umieszczony na zewnątrz obudowy rozdzielacza, który jest montowany na obudowie silnika. Gdy uszczelnienie olejowe staje się twarde i pęka, olej zaczyna wypływać z podstawy rozdzielacza zapłonu. Ten problem nie jest trudny do zidentyfikowania, ponieważ źródło znajduje się w górnej części silnika. Aby wyeliminować usterkę, należy zdemontować dystrybutor, wymienić uszczelkę.