Co ile kilometrów powinno się wymieniać filtr paliwa?

Prawie wszystkie silniki spalinowe są wyposażone w filtry, które oczyszczają paliwo przed dostaniem się do cylindrów. Zatrzymują obce cząstki większe niż średnica porów. Zanieczyszczenia paliwa obejmują gruz, gliny, piasek, płatki farby, cząsteczki rdzy o różnych rozmiarach.

Nie można winić producentów paliw za jego jakość, ponieważ każde paliwo jest dokładnie filtrowane w rafinerii przed wysłaniem do sieci dystrybucyjnej. Źródłem zanieczyszczeń są najczęściej cysterny, pojemniki i kanistry, do których przed wlaniem benzyny do zbiornika jest ona wielokrotnie przepompowywana lub przelewana.

Za każdym razem, gdy zbiornik jest napełniany paliwem, osad unosi się z jego dna. To samo mieszanie ma miejsce, gdy zbiornik jest transportowany na stację benzynową lub do punkt rozładunku. W ten sposób do zbiorników pojazdów przedostają się zanieczyszczenia.

Po co wymieniać filtr paliwa?

Konieczność filtracji wynika z negatywnego wpływu zanieczyszczeń na układ wtryskowy i grupę cylinder-tłok silnika, a mianowicie:

  • Zanieczyszczenia zapychają wtryskiwacze i uszkadzają ich precyzyjne części, pogarszając ogólną wydajność układu napędowego.
  • Cząsteczki dostające się do komór spalania silników uszkadzają otwór cylindra i tłoki, prowadząc do przedwczesnego zepsucia bloku cylindrów.
  • Woda, która jest stale obecna we wszystkich paliwach, zakłóca pracę silników wysokoprężnych zimą, więc ich filtry paliwa muszą wychwytywać ją wraz z innymi zanieczyszczeniami. Należy pamiętać, że woda nie stanowi szczególnego zagrożenia dla silników benzynowych.

Z biegiem czasu filtr zapycha się, a ilość paliwa przepychanego przez niego przez pompę benzynową na jednostkę czasu maleje. Podczas przyspieszania lub jazdy pod górę paliwo zaczyna się wyczerpywać, a samochód odczuwalnie traci moc. Jeśli dalej nic nie zrobisz, zacznie się szarpać i zgaśnie, a następnie całkowicie przestanie się ruszać.

Doświadczeni kierowcy wiedzą, kiedy wymienić filtr paliwa przy pierwszych oznakach zatkania. Prawidłowym działaniem mającym na celu wyeliminowanie pojawiania się tych objawów jest wymiana filtra zgodnie z przepisami producenta samochodu. Każda książka serwisowa wskazuje przebieg, po którym należy dokonać wymiany. Przy stosowaniu paliwa niskiej jakości konieczna jest częstsza wymiana filtra.

Gdzie i jak montowany jest filtr paliwa?

Rodzaj filtra i jego właściwości użytkowe zależą od typu silnika spalinowego. Pod tym względem wyróżnia się filtry do silników, wtryskowych, wysokoprężnych, a także pracujących na gazie.

W wielu nowoczesnych samochodach dokładne czyszczenie odbywa się za pomocą filtra umieszczonego wraz z pompą paliwa i wskaźnikiem poziomu paliwa. Ten ostatni znajduje się pod hermetycznie zamkniętą pokrywą w zbiorniku paliwa. Jest dostępny pod tylnym siedzeniem. W dolnej części modułu znajduje się element w postaci dwuczęściowej siatki – to filtr zgrubny. Zwykle rozmiar oczek to 300 x 300 mikronów.

Wymiana filtra zatapialnego to skomplikowana operacja polegająca na penetracji zbiornika paliwa i demontażu podzespołów. Właściciel samochodu, który nie ma odpowiedniego doświadczenia, nie powinien robić tego sam – lepiej zaufać specjalistom.

Jak działa dokładny filtr paliwa?

Filtr paliwa do benzyny jest zaprojektowany jak filtr oleju. Rozgałęziona powierzchnia elementu filtrującego wykonanego ze specjalnego papieru złożonego w formie mieszka harmonijkowego lub wielowarstwowego półkola umieszczona jest wewnątrz jednostki małoobjętościowej. W konstrukcji tych jednostek wykorzystano fakt z praktyki – im większa powierzchnia filtra, tym dłuższa żywotność.

Filtry do silników gaźnikowych muszą zatrzymywać obce cząstki większe niż 20 mikronów. Ciśnienie benzyny w przewodach paliwowych takich maszyn jest niskie, dlatego z przezroczystego plastiku wykonuje się dla nich dokładne filtry, przez ścianki których można ocenić stopień zanieczyszczenia.

Filtry do wtryskowych silników spalinowych, ze względu na swoją bardziej złożoną konstrukcję i obecność skomplikowanych części, zatrzymują cząstki o wielkości poniżej 10 mikronów. Ciśnienie benzyny w nich jest wyższe, dlatego główne filtry paliwa wykonane są w metalowej obudowie. Są wykonane są z bardzo wytrzymałego tworzywa sztucznego.

Jeszcze bardziej rygorystyczne wymagania stawiane są filtrom, przez które przepływa paliwo pojazdów z silnikiem Diesla. Aby wysokociśnieniowa pompa paliwowa działała długo i niezawodnie, wielkość cząstek nie powinna przekraczać 5 mikronów.

Urządzenie filtra oleju napędowego jest bardziej skomplikowane niż benzynowe. Oprócz elementu filtrującego w kształcie cylindra posiada separator, który oddziela się od paliwa i zbiera wodę na dnie filtra, którą należy okresowo spuszczać po otrzymaniu sygnału na tablicy rozdzielczej.

Aby zwalczać płatki woskowe, dobre filtry oleju napędowego są wyposażone w system grzewczy, który je topi. Ciśnienie w układzie paliwowym diesla jest wysokie, dlatego elementy konstrukcyjne są metalowe. Elementy filtrujące – wielowarstwowe mikrowłókna syntetyczne lub materiały ekstrudowane.

Filtry paliwa do urządzeń LPG wykonane są z metalu, rzadziej z tworzywa sztucznego. Konstrukcja jest taka sama jak w przypadku filtrów głównych do paliw płynnych. Jako elementy filtrujące stosuje się celulozę (karton) ze specjalną impregnacją zapewniającą odporność na wilgoć, poliester, włókno szklane, bulpren (struktura piankowa). Filtracja jest również dwustopniowa. Zaleca się wymianę filtrów gazu co 10 tysięcy kilometrów.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa?

Dokładna odpowiedź na pytanie po ilu przejechanych kilometrach trzeba wymienić filtr paliwa znajduje się w książce serwisowej samochodu. Zazwyczaj producenci deklarują częstotliwość wymiany filtrów na 30-60 tys. km.

Niektóre firmy zalecają wymianę filtrów głównych po 10-25 tys. km, a filtrów zatapialnych – po 30-100 tys. Jednak w okresach, w których naruszone są normalne warunki pracy (słabe paliwo, złej jakości elementy filtrujące, jazda po nadmiernie zakurzonych drogach), zalecane czasy wymiany powinny zostać skrócone.

Natychmiastową wymianę filtra należy przeprowadzić przy najmniejszym podejrzeniu jego nieprzydatności. Oznakami tego są awarie układu paliwowego:

  • zwiększone zużycie paliwa;
  • niemożność uruchomienia samochodu;
  • ruch któremu towarzyszą szarpnięcia;
  • spontaniczne wyłączenie silnika;
  • szarpnięcia przy gwałtownym naciśnięciu pedału przyspieszenia;
  • spadek mocy, najpierw przy rosnącym obciążeniu, a następnie stale.

Aby silnik działał niezawodnie i nie tracił mocy, terminową wymianę filtra paliwa należy traktować ze specjalną pedanterią. Może to obniżyć koszty utrzymania samochodu i znacznie wydłużyć jego żywotność.