Po ilu kilometrach należy wymienić filtr paliwa?

Prawie wszystkie silniki spalinowe są wyposażone w filtry paliwa, które oczyszczają paliwo przed wejściem do cylindrów. Filtry te wychwytują cząstki obce, których wielkość przekracza średnicę porów. Zanieczyszczenia paliwa obejmują fragmenty gliny, piasek, odłamki farby, cząstki rdzy o różnej wielkości oraz inne przypadkowe zanieczyszczenia.

Źródła zanieczyszczeń

Nie można winić producentów paliwa za zanieczyszczenia, ponieważ w rafineriach każde paliwo przed wysłaniem do sieci dystrybucyjnej jest dokładnie filtrowane. Źródłem zanieczyszczeń są najczęściej zbiorniki, pojemniki i kanistry, do których paliwo jest wielokrotnie pompowane przed wlaniem do zbiornika.

Po każdym napełnieniu zbiornika paliwem, z jego dna unosi się osad. To samo zjawisko występuje podczas transportu zbiornika na stację benzynową lub do punktu rozładunku. W ten sposób zanieczyszczenia trafiają do zbiorników samochodowych.

Dlaczego musisz wymieniać filtr paliwa?

Konieczność filtracji wynika z negatywnego wpływu zanieczyszczeń na układ wtryskowy i zespół cylinder-tłok silnika, a mianowicie:

  1. Cząsteczki obce zatykają wtryskiwacze i uszkadzają ich precyzyjne części, pogarszając wydajność całego zespołu napędowego.
  2. Cząsteczki stałe dostające się do komór spalania silników gaźnikowych uszkadzają cylinder i tłoki, co prowadzi do przedwczesnej naprawy bloku cylindrów.
  3. Woda obecna w paliwie zimą zakłóca pracę silników Diesla. Ich filtry paliwa muszą zatrzymywać wodę wraz z innymi zanieczyszczeniami. Należy pamiętać, że woda nie stanowi szczególnego zagrożenia dla silników benzynowych i nie jest filtrowana.

Z biegiem czasu filtr ulega zatkaniu, zmniejszając objętość paliwa przepychanego przez pompę paliwa w jednostce czasu. Objawy zatkania filtra paliwa obejmują:

  • Spadek mocy podczas przyspieszania lub jazdy pod górę.
  • Szarpanie i gaśnięcie silnika.
  • Całkowita niemożność uruchomienia pojazdu z powodu braku paliwa.

Kiedy wymieniać filtr paliwa?

Doświadczeni kierowcy wiedzą, kiedy wymienić filtr paliwa – przy pierwszych oznakach zatkania. Bardziej prawidłowym działaniem zapobiegającym wystąpieniu tych objawów jest wymiana filtra zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W każdej książce serwisowej podany jest przebieg, po którym należy dokonać wymiany. W przypadku stosowania paliwa niskiej jakości, wymiana filtra paliwa jest konieczna częściej.

Gdzie i jak montowany jest filtr paliwa?

Rodzaj filtra i jego właściwości użytkowe zależą od rodzaju silnika spalinowego. Filtry paliwa różnią się w zależności od rodzaju silnika – gaźnikowego, wtryskowego, wysokoprężnego, a także zasilanego gazem.

Proces oczyszczania paliwa jest dwuetapowy:

  1. Filtry zgrubne – umieszczane w zbiorniku paliwa lub jako filtr zanurzeniowy.
  2. Filtry dokładne – mogą być umieszczone jako oddzielna jednostka w komorze silnika lub pod dnem pojazdu.

W nowoczesnych samochodach dokładne czyszczenie odbywa się za pomocą filtra umieszczonego wraz z pompą paliwa i wskaźnikiem poziomu w zanurzalnym module paliwowym. Wymiana filtra zanurzeniowego jest skomplikowaną operacją, którą najlepiej powierzyć specjalistom.

Jak działa dokładny filtr paliwa?

Filtr paliwa  ma konstrukcję podobną do filtra oleju. Wewnątrz znajduje się rozgałęziona powierzchnia elementu filtrującego wykonanego ze specjalnego papieru, złożonego w kształcie harmonijkowego mieszka lub wielowarstwowego półkola.

  • Filtry do silników gaźnikowych muszą wychwytywać cząstki obce o średnicy większej niż 20 mikronów.
  • Filtry silników wtryskowych wychwytują cząstki mniejsze niż 10 mikronów.
  • Filtry do silników wysokoprężnych muszą wychwytywać cząstki mniejsze niż 5 mikronów. Konstrukcja tych filtrów jest bardziej złożona i zawiera separator wody.

Jak często wymieniać filtr paliwa?

Dokładna odpowiedź na pytanie, ile kilometrów należy wymienić filtr paliwa, znajduje się w książce serwisowej samochodu. Zazwyczaj producenci deklarują okresy wymiany filtrów równe 30-60 tys. km. Niektóre firmy zalecają wymianę filtrów głównych po 10-25 tys. km, a filtrów zanurzeniowych po 30-100 tys. km.

W okresach, w których naruszane są normalne warunki pracy (złe paliwo, zła jakość elementów filtra, jazda po nadmiernie zapylonych drogach), należy skrócić zalecane okresy wymiany.

Objawy zatkania filtra paliwa to:

  • Wzrost zużycia paliwa.
  • Niemożność uruchomienia samochodu.
  • Szarpanie podczas jazdy.
  • Spontaniczne wyłączanie silnika.
  • Szarpanie przy ostrym naciśnięciu pedału przyspieszenia.
  • Spadki mocy, najpierw przy rosnącym obciążeniu, potem stale.

Aby silnik działał niezawodnie i nie tracił mocy, terminową wymianę filtra paliwa należy traktować z szczególną uwagą. Może to obniżyć koszty utrzymania pojazdu i znacznie wydłużyć jego żywotność.