Wymiana oleju skrzyni biegów.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (automatycznej skrzyni biegów) to niezbędna procedura dla każdego właściciela samochodu, który dba o zdrowie swojego żelaznego konia, co gwarantuje długą żywotność Twojego samochodu bez kosztownych napraw. Ponieważ całkowita wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów nie zdarza się często, wielu kierowców samochodów nawet nie wie o konieczności jego wymiany. By automatyczna skrzynia biegów była niezawodna należy pamiętać o terminowej i wykwalifikowanej obsłudze.

Aby uniknąć „nieoczekiwanych” awarii automatycznej skrzyni biegów, należy monitorować poziom oleju przekładniowego, a także jego stan i terminowo przeprowadzać pełną wymianę. Tylko projektanci, którzy opracowali skrzynię, mogą dokładnie odpowiedzieć na pytanie, jak często należy wymieniać olej, dlatego tych informacji należy szukać w odpowiednich dokumentach i instrukcjach obsługi swojego samochodu.

Olej ma tendencję do „zużycia się”, czyli utraty swoich właściwości w procesie codziennego użytkowania. W przypadku niektórych rodzajów obciążeń proces ten przebiega szczególnie szybko. Negatywny wpływ na olej przekładniowy w skrzyni mają również:

– przymrozki, w których olej może gęstnieć;
– tryb jazdy po mieście, gdy ciągle się zatrzymujesz i kontynuujesz jazdę;
– ostre przyspieszenia.

Wszystko to prowadzi do tego, że olej przekładniowy traci wymagane właściwości, pogarsza się smarność, a w rezultacie zmniejsza się zasób skrzyni.

Częściej należy wymienić olej w automatycznej skrzyni biegu, w samochodzie, który regularnie przewozi znaczną masę ładunku lub pasażerów czy też często jeździ w korkach, w wyniku holowania przyczep, jazdy bardzo dynamicznej, poruszania się w terenie lub po drogach górskich, niż w aucie z łagodniejszym trybem pracy, który daje mniejsze obciążenie skrzyni.
Częstotliwość wymiany oleju przypada w większości samochodów podczas normalnej eksploatacji co 60 tysięcy kilometrów. Przy regularnych ciężkich ładunkach liczba ta zmniejsza się zwykle do 30 tys.

Jednak postęp w tej dziedzinie nie stoi w miejscu i już zaczynają pojawiać się syntetyczne oleje przekładniowe, które w normalnych warunkach mogą wytrzymać nawet 90 tys. kilometrów bez konieczności całkowitej wymiany oleju.
Często trudno jest określić, jak trudne są rzeczywiste warunki pracy dla Twojej skrzyni biegów, więc ważne jest okresowe sprawdzanie oleju. Aby to zrobić, w dowolnej maszynie znajduje się prętowy wskaźnik poziomu, za pomocą którego można kontrolować poziom oleju. Pierwszym sygnałem, że czas wymienić olej, jest kolor płynu w pudełku. Jeśli zrobi się ciemny, Twój samochód wymaga wymiany oleju.

Jaki olej wybrać

Tak się złożyło, że liderami w opracowywaniu standardów olejów do automatycznych skrzyń biegów są GM i Ford. Europejscy producenci, zarówno samochodów, jak i olejów, nie uzyskali własnych standardów, dlatego wolą korzystać z list olejów, które zostały przez nich zatwierdzone do stosowania przy wymianie oleju w automatycznych skrzyniach biegów produkowanych samochodów.