Co to jest AUTO HOLD aucie?

Tak nazywa się inteligentny system powstrzymywania pojazdu, który znacznie ułatwia kontrolowanie go w korkach, na parkingach, podjazdach czy też zjazdach. Funkcja Auto Hold jest dostępna dla pojazdów wyposażonych w EPB (elektryczny hamulec postojowy). Innymi słowy, jest to hamulec ręczny, tylko zaciągany elektronicznie.
Z reguły przycisk jest dostępny tylko w konfiguracjach z najwyższej półki, podstawowe wersje go nie posiadają.

Cechy konstrukcyjne

Obecnie aktywnie wdrażana jest funkcja Auto Hold, dzięki której sterowanie staje się coraz wygodniejsze.
Stosowany wcześniej klasyczny schemat hamulca postojowego samochodu był wyposażony w napęd mechaniczny -system kablowy i obowiązkową obecność dźwigni sterującej. Teraz zaczęli stopniowo go porzucać, wykorzystując elektronikę.

Podobnie jak tradycyjny mechanizm parkowania, EPB jest montowany na tylnych kołach pojazdu.
A przycisk „Auto Hold” znajduje się na środkowym tunelu, w pobliżu dźwigni zmiany biegów.
Zwykle – od strony kierowcy, aby wygodniej było go szybciej wcisnąć.
Jest oznaczony na różne sposoby: piktogramem konwencjonalnego hamulca postojowego, wewnątrz którego wpisana jest łacina A lub bezpośrednia nazwa.

Najprostszą konstrukcją jest mechanizm hamulca tarczowego samochodu. Pozostałe części Auto Hold — napęd i elektronika — mają bardziej złożoną konstrukcję.

Napęd jest elektryczny. Składa się z 4 głównych części umieszczonych w jednej obudowie – silnika, paska, skrzyni biegów i mechanizmu śrubowego. Przekładnia planetarna uruchamiana jest poprzez przekładnię pasową. Napęd śrubowy jest następnie uruchamiany przez naciśnięcie tłoczka hamulcowego.

Jednostka elektroniczna to system kontroli.

Składa się z czujników, samej jednostki i różnych urządzeń. Sygnały z czujników docierają do ECU z co najmniej trzech elementów. Są to klawisz Auto Hold, elementy sterujące pochyleniem, prędkością zwalniania hamulców i prędkością pojazdu.
Jednostka sterująca i napęd są ze sobą nierozerwalnie połączone. Za pomocą impulsów czujnika inteligentna jednostka oddziałuje na silnik lub inne urządzenia. W ten sposób istnieje interakcja z systemem kontroli stabilności, ABS i silnikiem.

Funkcje automatycznego zatrzymania hamulca.

Nowa elektronika wykonuje kilka funkcji jednocześnie, a w razie potrzeby łączy je w jeden sterownik np: w korkach, gdy ruch samochodu jest utrudniony i trzeba wielokrotnie się zatrzymywać i jechać – asystent Stop-and-Go; podczas startu na pochyłościach, zapobiegając staczaniu się samochodu do tyłu lub do przodu – asystent startu; na parkingach, parkingach – asystent parkowania.

Auto Hold jest aktywowany na dwa sposoby.

Za pomocą klucza lub automatycznie.
W szczególności zależy to od modelu samochodu, ale zwykle obie opcje są używane razem.
Zasada działania opiera się na automatycznym trzymaniu pojazdu. Dodatkowo funkcja Auto Hold aktywuje się samoistnie.

Systemu nie można jednak aktywować, jeśli:

drzwi kierowcy nie są szczelnie zamknięte;
bagażnik jest otwarty;
silnik nie pracuje;
selektor skrzyni znajduje się w pozycji parkowania;
pas bezpieczeństwa samochodu nie jest zapięty.

Jeśli jeden z warunków nie jest już spełniony, elektronika wyłącza system.
Aby zaciągnąć hamulec, należy ponownie nacisnąć przycisk.
Tym samym zasada działania urządzenia opiera się na cyklicznym charakterze – mechanizm jest po prostu włączany lub wyłączany.
Tak to się robi w praktyce. Aby go aktywować, należy włączyć przycisk,a aby go wyłączyć, wyłączyć go (można z wciśniętym pedałem hamulca) lub stanie się to samoistnie podczas rozruchu auta.

Tryby działania

Auto Hold to rozszerzenie oprogramowania elektronicznej kontroli stabilności, lepiej znanej jako ESP. Dlatego ich praca jest ściśle ze sobą powiązana.
W tym ostatnim przypadku elektronika automatycznie przełącza się z hamulców hydraulicznych na część elektromechaniczną.

Pierwszy tryb

Kierowca naciska hamulec. System wykrywa całkowite zatrzymanie i
unieruchomienie maszyny za pomocą czujników. Ciśnienie płynu jest ustalane przez zamknięcie zaworów, korpus zaworu jest wyłączony.
Cały ładunek spada na hamulec elektromechaniczny (hamulec ręczny).

Drugi tryb

Kierowca nie naciska pedału hamulca, a jedynie zwalnia gaz.
W takim przypadku ESP są włączone. Tutaj ciśnienie hydrauliczne jest wytwarzane oddzielnie w konturach kół, dzięki czemu maszyna zatrzymuje się. Wszystkie niezbędne wartości są szybko obliczane przez elektronikę i ustawiane w zależności od nachylenia nawierzchni drogi. Zawory wlotowe ABS muszą być otwarte. Po 3 minutach stania automatycznie aktywuje się elektroniczny system parkowania.

Trzeci tryb.

Kierowca naciska pedał przyspieszenia – aktywowany jest przepływ wsteczny – płyn hamulcowy jest pompowany w kierunku zbiornika wyrównawczego.
Funkcja ponownie uwzględnia przechylenie maszyny na jedną lub drugą stronę, co jest wymagane, aby zapobiec stoczeniu. W swojej pracy system EPB opiera się na odczytach dużej liczby czujników samochodowych.

Pomaga to włączać i wyłączać w odpowiednim czasie.
Wszystko jest kontrolowane przez jednostkę elektroniczną, która analizuje dwa ważne parametry:
wartość nachylenia powierzchni drogi, na której stoi samochód, położenie i prędkość zwolnienia pedału.

W ten sposób zapewnione jest bezpieczeństwo, ponieważ system jest aktywowany/dezaktywowany w odpowiednim czasie.

Gdzie jeszcze potrzebujesz „AUTO HOLD”?

Auto Hold jest potrzebne nie tylko w korkach czy na parkingu.
Elektronika automatycznie przełącza się na hamulec postojowy, gdy kierowca odpina pas bezpieczeństwa, wyłącza zapłon lub po prostu otwiera drzwi. Dodatkowo standardowym zadaniem hamulca ręcznego ma być opcja rezerwowa, włączana w sytuacjach awaryjnych, gdy z różnych przyczyn zawiedzie układ hamulca roboczego.

Może to być wyciek płynu, wietrzenie i inne sytuacje.
Oczywiście blokowanie maszyny jest również konieczne na początku, przeprowadzane na wzniesieniu. Wiele wypadków miało miejsce właśnie dlatego, że nie było tej funkcji. Puść pedał hamulca, a pojazd ruszy do tyłu. Aby temu zapobiec, system bezpieczeństwa pojazdu jest aktywowany.

Czy są jakieś wady?

Wady EPB są podobne do wad wszystkich urządzeń elektronicznych.
Jeśli jeden element ulegnie awarii, działanie całego łańcucha zostanie automatycznie zatrzymane.
W tym przypadku również nie będzie możliwe kontrolowanie stopnia siły hamowania i konieczne jest stałe monitorowanie prądu akumulatora. Gdy jest całkowicie rozładowany, wyjęcie samochodu z hamulca postojowego nie będzie działać, dopóki ładunek elektryczny nie zostanie uzupełniony.
Ponadto istnieje niebezpieczeństwo dla zaworów agregatu hydraulicznego – mogą się przegrzać z powodu ciągłej pracy.

Jednak nowoczesne ABS/ESP są dobrze rozwinięte i ten punkt został przeanalizowany przez inżynierów. Ale niestety nie we wszystkich samochodach. Według statystyk 10% samochodów korzystających z hamulca elektronicznego szybciej zużywa tylne klocki i uszkadza jednostkę sterującą.

Funkcja Auto Hold banalnie powiela pracę układu hamulcowego, wykonuje pracę zamiast człowieka. Przydatna rzecz, jeśli nagle coś cię rozprasza. Nie ma co się obawiać, że samochód się stoczy lub cofnie. Jednak nie można go zainstalować w modelach pojazdów bez ESP.
W każdym razie konieczne jest przetestowanie samochodu na specjalnym stanowisku pod kątem możliwości zainstalowania jego.